Selasa, 04 Januari 2011

PUISI




BERSAMA MEMURNIKAN AKIDAH & AKHLAK MUSLIM


1: ILMU DAN MAKRIFAT

Wahai yang tidak aku kenali

ku panjat gunung yang tinggi

sangkaku Engkau berada di puncaknya

namun tidak ku temui Engkau di sana.



Lalu aku terjun dari puncak gunung

jika Engkau ada pasti Engkau tidak membiarkan daku.



Tangan Kudrat Iradat-Mu menyambar ku

aku terbang dengan sayap Rahmani-Mu

mengembara ke seluruh alam maya

namun tidak ku temui Engkau di dalam alam.



Hatiku mengatakan Engkau ada

lalu aku keluar daripada alam

dan aku terjun ke dalam hatiku.



Di sana aku temui kebodohanku

bodohnya aku menyangka akulah Aku

sedangkan Dia jualah Aku

dan aku tiada beserta Dia.



Bila aku tiada beserta Dia

tinggallah Dia sendirian

rindulah Dia kepada diriku

lalu Dia terjun ke dalam hatinya

di sana Dia berjumpa Aku

Aku menyambutnya dengan tersenyum.



Aku dan Dia

Dia dan Aku

bukan dua dan bukan Satu

satu masih berbentuk

masih berjarak titik atas dengan bawah

sedangkan Aku dan Dia

tiada antara

bukan juga titik yang halus

titik yang halus masih menempati ruang

sedangkan Aku dan Dia

tiada rupa tiada bentuk tiada ruang tiada zaman.



Aku adalah Dia

Dia adalah Aku

tiada beza antara Aku dan Dia

bila aku cuba mengenali Dia

aku tidak kenal lagi diriku

aku tidak kenal lagi diri Dia

bila dia cuba mengenali diriku

dia tidak kenal lagi dirinya

dia tidak kenal lagi diriku.



Tiada lagi kenyataan

tiada juga keghaiban.



Pengenalan sebenar adalah tidak kenal

pengetahuan sebenar adalah tidak tahu.



Aku adalah rahsia Dia

Dia adalah rahsia Aku

usah diganggu rahsia ini.

2: PENCARIAN

Paling aku tidak mengerti

bagaimana mahu menyeru-Mu

jika nama juga hijab

antara Engkau dengan aku.



Engkau esa

tiada hijab menemani Mu

mana mungkin Engkau terhijab.



Berapa banyak hati sudah hancur luluh

dalam merindui Mu

berapa banyak fikiran telah berkecai

dalam mencari Mu.



Engkau dekat

tetapi bila didekati Engkau menjauh

bila berhenti Engkau melambai

bila dikejar Engkau menjauh kembali.



Bila aku di tangga rumah Mu

Engkau menutup pintu

bila aku undur

Engkau membuka jendela

bila aku mengintai

Engkau melabuhkan langsir.



Dalam kepayahan ini

daku perlukan penawar

penawar itu ada pada tangan Mu

namun aku malu menghulurkan tanganku yang cemar

untuk disambut oleh tangan Mu yang suci.



Aku tidak tergamak meminta Engkau menjadi teman

kerana aku tidak pernah membuktikan kesetiaan sebagai sahabat

namun hatiku gila kepada Mu

tetapi aku malu memanggil Engkau kekasih

kerana aku tersangat hodoh dan hina.



Janganlah Engkau murka

lantaran si hodoh dan hina ini mengasihi Mu.



Wajahku yang hodoh dan hina

tidak layak Engkau tatapi

Wajah Mu yang cantik berseri

tidak layak aku tatapi

di atas tangga rumah Mu aku terlena

dengan harapan mataku tidak terbuka lagi

kerana aku tidak tahan merindui Mu.



Izinkan daku bermalam di tangga rumah Mu

dan memejam mataku di situ

agar apabila Engkau membuka pintu

Engkau memandang kepada ku

walaupun daku tidak memandang kepada Mu.

3: PENCARI

Daku terbang mencari Mu

lalu aku dipanah oleh pemanah

cederalah dadaku

adakah begini nasib si pencari Mu?



Jika Engkau bertanya apakah yang daku mahu

jawapanku hanya satu: Engkau, semata-mata Engkau.



Selamatkan daku dari anak panah

supaya aku terus kuat terbang kepada Mu.



Engkau Pemilik keteguhan

masukkan daku ke dalam benteng keteguhan Mu

agar daku menjadi teguh

tiada anak panah mencederakan daku.



Janganlah sesiapa menggangu daku

biarkan daku bersama yang ku kasih

sehingga Dia mengizinkan

daku menyertai kalian.

4: ILMU DAN MATLAMAT

Daku terbang dengan sayap Rahmani Mu

Menggalas ilmu di atas belakang

Agar daku tidak sesat di jalanan

Tapi ilmu ini amat membebankan daku

Hingga daku tidak terdaya terbang tinggi

Izinkan daku mencampakkan ilmu ke bumi

Biar sayap Rahmani Mu sendiri membawa ku pergi

Sesuka dan semahu Mu.



Engkau ciptakan daku hanya untuk Mu

Maksud dan tujuan ku hanyalah Engkau

Sampaikan daku kepada tujuan penciptaan dan matlamat ku.

5: DOSA, KEBAIKAN DAN YANG HAK

Aku kumpulkan sekalian dosa-dosa ku

yang menghimpit jiwaku

aku melihat seluruh dunia adalah dosa

izinkan daku

meletakkan segala dosa di bawah tapak kaki ku.



Aku hadapkan pandangan kepada kebaikan

bila daku melihat diriku yang baik

berdatangan diri-diri lain menghijab

izinkan daku

meletakkan segala kebaikan di bawah dosa-dosa.



Aku berhadapan dengan keinginan-keinginan

tanpa dosa jiwa belum tenang

keinginan-keinginan mengheret kepada kegelisahan

tidak sabar.



Wajah keinginan memperlihatkan ego diri

takutkan kesusahan dan kehinaan.



Keinginan adalah dosa sebenar

dosa-dosa lain adalah anak-anaknya

walaupun anak-anak dikuburkan

ibu akan terus melahirkan anak-anak baharu.



Bagaimana menghapuskan keinginan

bukankah ia adalah diriku sendiri.



Aku melihat kepada diriku

terasa kesamaran di sebalik diri yang berkeinginan

dalam kesamaran itu

wujud diri yang suci murni

tanpa keinginan.



Ia tidak dikurung oleh jasad

tiada ruang

tiada zaman.



Ia sentiasa damai dan tenteram

namun ia tidak diberi kesempatan

untuk memperlihatkan wajahnya.



Kuburkan diri yang berkeinginan!

begitulah ucapan Mu yang ku dengar.



Bila daku mendengar ucapan Mu

aku melihat diri ku berada di tengah-tengah

di antara Engkau dan diri yang berkeinginan

aku melihat

diri yang berkeinginan itu bukanlah diriku yang sejati

ia hanyalah bayang-bayang yang muncul

dari pancaran cahaya Mu kepadaku yang terhijab

mengapa kepada bayang penglihatan ku tertuju

sedangkan Engkau adalah cahaya

dan aku yang menerima cahaya

bayang adalah kegelapan

mengapa terpesona dengan kegelapan.



Engkau terangi daku dengan cahaya Mu

untuk ku kenali diriku

agar pengenalan itu membuatku melihat cahaya Mu

dan mengetahui bahawa cahaya Mu yang paling nyata

sedangkan aku dan lain-lainnya

adalah zarah-zarah yang terapung-apung

di dalam angkasa raya cahaya Mu.



Cahaya Mu yang tanpa warna tanpa rupa

adalah kebijaksanaan tanpa tara

dengannya segala menjadi nyata.



Sekalian wajah-wajah adalah cermin wajah Mu

cermin itu adalah keindahan

keindahan adalah bayangan wajah Mu

keindahan adalah rasa hati

bukan bentuk bukan rupa

apabila hati mesra di dalam keindahan Mu

itulah penatapan wajah Mu

bulat, leper, atau panjang

putih, kuning atau hijau

kelmarin, hari ini atau esok

semuanya tidak menjadi soal

pada hati yang melihat keindahan wajah Mu.



Hati itulah rahsia besar.



Pandanglah Tuhan tanpa menggunakan mata

Dia tidak pernah bersembunyi

dengarlah ucapan tanpa menggunakan telinga

Dia tidak pernah berhenti berkata-kata.

6: KERAGUAN

Engkau ajukan pertanyaan:

mengapa fikiranmu bersimpang siur

mengapa dukacita tidak terlepas daripadamu.



Wahai Pelindung diriku

apabila aku mendatangi Mu dengan diriku

aku kecundang

fikiranku tidak bisa menjurus

jiwaku tidak bias tenang

keraguan tidak terpisah dari diriku.



Pengalaman ini membuatku mengerti

mengenali Mu bukanlah dengan diriku

pengenalan Mu adalah dengan Diri Mu.



Cahaya Mu yang menyatukan segala fikiran

cahaya Mu yang membakar segala kerisauan.



Daku bukakan hatiku sambil memohon:

wahai ar-Rahman!

penuhilah hatiku dengan cahaya Mu

tanpa cahaya Mu mana mungkin daku melihat Mu.

                        7: RAHSIA

Bagaimana hendak ku serahkan

zat rahsiaku kepada-Mu?

ini adalah persoalan besar.



Engkau ucapkan:

katakanlah: Roh adalah urusan Tuhanku.



Rahsia adalah rahsia

mana boleh diterka

hanya daku perlu meyakini

ia adalah urusan Tuhanku

mengapa aku cuba memikul urusan Tuhan

serahkan hak Tuhan kepada Tuhan..



Wahai Tuhanku

Engkau mengetahui zat rahsiaku

daku sendiri tidak mengetahuinya

tanpa pengetahuanku tentangnya

daku serahkannya kepada Mu

terimalah, terimalah, terimalah

daku tidak hairan

bagaimana Engkau menerima zat rahsiaku

kerana Engkau yang paling rahsia

Pemilik segala rahsia.

8: PENYERAHAN

Engkau berdiri dengan sendiri

Engkau mutlak

tiada yang lain mampu mempengaruhi-Mu.



Engkau Maha Perkasa

Engkau kembangkan payung keperkasaan-Mu

melindungi yang lemah dan tidak berdaya

akulah yang lemah dan tidak berdaya itu

di bawah paying keperkasaan-Mu daku bernaung

Engkau sekali-kali tidak akan menolak

para hamba yang menyerah diri kepada-Mu.



Alangkah mudahnya

bila segala sesuatu diserahkan kepada-Mu

dan yakin Engkau menerimanya

Engkau tidak pernah letih atau lalai

tidak mengantuk tidak tidur

tidak bosan menguruskan hal hamba-hamba-Mu.



Wahai Pelindung diriku

penyerahan adalah kelapangan

penyerahan adalah kedamaian

penyerahan adalah Kesejahteraan.



Wahai Pelindung diriku

penuhilah hatiku dengan yakin

agar sekaliannya kembali kepada-Mu

tanpa sebarang sisa pada diriku.



Engkau gemar mendengar tutur-kata hamba-hamba-Mu

Engkau tidak jemu mendengar daku membebel

tiap ucapanku Engkau jawab

dengan kelembutan-Mu

wahai al-Latiff

kami para hamba sangat Engkau manjai

dengan kemaha-lembutan-Mu.

9: ALLAH MELIPUTI SEGALA SESUATU

Mereka berkata alam menjadi dalil wujud Allah

aku pandang pada alam

Allah tidak kelihatan

mana mungkin ada kekuatan alam

mempamer wujud Tuhan

bukankah Allah tidak memerlukan alam

Dia yang zahir dan Dia yang batin

Dia yang awal dan Dia yang akhir.



Aku pandang ke dalam hatiku

zat rahsiaku diterangi Rahsia Ilahi

kemudian akau pandang kepada alam

baharu aku melihat Cahaya-Nya meliputi alam

aku pandang lagi kepada alam

cahaya-Nya kembali terhijab dari pandangan

lalu aku pindahkan alam ke dalam hatiku

aku kembali melihat  Cahaya Ilahi meliputi alam.



Cahaya-Nya hanya boleh dipandang oleh zat rahsiaku

apabila aku menyatu dengan zat rahsiaku

tanpa takwil tanpa hujah tanpa terka

tanpa ulasan tanpa kupasan tanpa huraian

hanya yakin dan larut di dalam keyakinan

bahawa aku tidak terpisah daripada zat rahsiaku

baharu dapat aku saksikan Cahaya-Nya

tanpa rupa tanpa warna

hanya jelira di dalam yakin

sesungguhnya Cahaya Engkau yang aku pandang.



Apa jua yang nyata

bila aku halakan pandangan ke sana

daku tidak melihat wujud di situ

hinggalah akau halakan pandangan ke dalam hati

baharulah aku melihat wujud menyertainya.

10: PENGLIHATAN

Daku menyaksikan Engkau jualah yang berbuat segala-galanya

Engkau hadir dalam terang dan menyamar

Sering daku terpedaya oleh penyamaran-Mu.



Daku panjatkan doa

Angkatkan tabir hijab

Agar daku sentiasa melihat-Mu

Tatkala Engkau hadir dalam nyata atau menyamar

Tetapkan penglihatanku kepada-Mu

Ambillah pandangan majazi ini

Kurniakan daku Cahaya Mu sebagai penglihatan

Agar tidak ada yang daku pandang

Melainkan Engkau jua yang kelihatan.

11: NAFSU

Engkau ciptakan Firaun, Haman dan Qarun

Mereka adalah sebesar-besar penderhaka terhadap-Mu

Namun Engkau kurniakan dunia seluruhnya kepada mereka

Itulah tandanya

Dunia ini tidak melebihi sebelah sayap nyamuk pada sisi-Mu

Tapi nafsu kami masih juga terliur

Melihat keagungan Firaun, kepintaran Haman dan kekayaan Qarun

Nafsu kami masih inginkan

Sayap nyamuk yang sebelah itu.



Nafsu sangat sabar menyembunyikan laparnya

Sesekali ia menghantar isyarat

Jika Engkau menjawab ia akan bangun

Di kala itu Engkau akan tertawan.



Nafsu umpama sebuah kenderaan

Enjinnya ialah tamak

Rodanya ialah dengki dan khianat

Seteringnya ialah tipudaya

Bila kenderaan ini berjalan

Ia meninggalkan asap kotor di belakang

Tetapi si pemandu asyik memandang ke hadapan

Tidak pernah melihat pencemaran yang ditinggalkan.



Nafsu adalah sebahagian daripada dirimu

Ia boleh diam dan tidur tetapi tidak berputus asa

Perlulah engkau sentiasa berwaspada.

12:ASYIK

Bila kerinduan terhadap-Mu menguasai hati

Sirnalah segala yang maujud

Tiada lagi yang dapat memberi kepuasan.

13: SELAWAT DAN SALAM

Burung-burung terbang di udara tidak jatuh

Itulah Selawat dan salam-Mu ke atas Muhammad s.a.w

Perahu-perahu terapung dipermukaan laut tidak tenggelam

Itulah Selawat dan salam-Mu ke atas Muhammad s.a.w

Hujan membasahi bumi suburlah tumbuh-tumbuhan

Itulah Selawat dan salam-Mu ke atas Muhammad s.a.w

Matahari menyinarkan cahayanya segarlah segala penghidupan

Itulah Selawat dan salam-Mu ke atas Muhammad s.a.w.



Engkau sentiasa berselawat dan salam

Ke atas kekasih-Mu, Muhamamd s.a.w

Wahai Saidina Muhammad s.a.w

Pada tanganmu jua terdapat cangkir air penghidupan

Air yang membasahi tengkuk yang dahagakan kasih Ilahi.

14: UJIAN

Ada yang mengatakan ujian adalah kesusahan pada tubuh badan

kesusahan pada jiwa

apa untungnya Allah menyusahkan jasad dan jiwa

bukankah ia tidak menambahkan keagungan dan kemuliaan-Nya

apalagi Dia Maha Mengasihani Maha Sopan-santun.



Pandanglah ujian dengan hatimu

ujian adalah perbuatan Tuhanmu

bukan untuk menghancurkan tetapi untuk meneguhkanmu

bila kamu memperolehi keteguhan baharu kamu menjadi pilihan

bila sudah lulus dan dipilih

Dia bangga memperkenalkan kamu kepada makhluk-Nya

keteguhan kamu melintasi ujian

menjadi dalil pilihan-Nya adalah tepat

inilah keadilan-Nya.



Ujian ditujukan kepada rohani bukan kepada jasad atau jiwa

tujuannya untuk mengukur tauhid

bukan sekadar untuk kesabaran

apakah nilai sabar tanpa tauhid

bukankah sabar juga bersama si kafir.



Ujian yang diterima dengan iman meneguhkan tauhid

menambahkan kekuatan pandangan hati

tidak berkelip memandang kepada Tuhan

sehingga kepedihan ujian menjadi kemanisan.



Ujian adalah pentas sandiwara

mempamerkan kebijaksanaan Tuan Pengarah

bila engkau diberi watak menderita

hingga berjaya membuat penonton menangis

ketahuilah

engkau adalah pelakun penting

diasuh untuk menjadi bintang

bakal menerima ganjaran lumayan.



Apabila engkau menjadi pelakun

apa bezanya watak gembira dengan watak duka

skrip di tangan Tuan Pengarah.

15: AKU DAN DIRIKU

Diriku telah hilang

ghaib di dalam gua yang dalam

gelap gulita

puasku mencarinya

namun tidak ku temui

sesekali gelibatnya melintasi di hadapan ku

bila aku cuba memegang dia kembali menghalang.



Wahai Yang Maha Melihat

lihatlah betapa kasih aku kepada diriku

bila Engkau memisahkan daku daripadanya

masih juga daku mencari-carinya.



Maulaya, Wahai Pelindung diriku

selamatkan daku daripada fitnah diriku sendiri

janganlah Engkau lepaskan daku kepada sesuatu selain-Mu

walau sekelip mata jua

ikatkan daku dengan rantai ubudiah

sepanjang hayatku

agar Engkau sentiasa esa

tiada sesuatu menggangu keesaan-Mu.

16: AKU DAN MAKHLUK

Bila makhluk bertanya

siapakah yang paling mulia

aku menjawab:

akulah yang paling mulia

aku sangat berbangga kerana

Allah adalah Tuhanku

Muhammad s.a.w adalah penghuluku

ini sudah cukup membuatku berasa kaya dan mulia.



Bila Engkau bertanya

maka aku menjawab:

aku adalah yang paling hina, daif dan jahil

inilah hamba yang faqir.



Janganlah Engkau murka

lantaran daku berbangga di hadapan makhluk-Mu

bila mereka berbangga dengan pangkat, harta dan keturunan

izinkan daku berbangga sebagai hamba-Mu.

0 komentar:

 

..:::Hati Pencari Cinta ILahi:::.. Blogger Templates Designed by Buat Sendiri | Karya Tangan Terampil. Hati Muhasabah Sang Ikhwan Lahir: 06-01-92. Featured on Karanganyar. © 2011